Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Ε' Δημ.Φυσική: Τετράδιο εργασιών.


ΦΕ1:ΟΓΚΟΣ   
  
ΠΕΙΡΑΜΑ:
 ΣΩΜΑ                            ΟΓΚΟΣ ΝΕΡΟΥ ΠΡΙΝ                ΟΓΚΟΣ ΝΕΡΟΥ ΜΕΤΑ     
 πέτρα                               400 ML                                         600 ML
μπαταρία
πατάτα                              400 ML                                            420 ML
κόλλα                               400 ML                                            405 ML
πλαστελίνη                       400 ML                                            410 ML
σαπούνι                            400 ML                                            450 ML

ΔΙΑΦΟΡΑ
200  ML
 20 ML
5 ML
10 ML
50 ML

ΠΕΙΡΑΜΑ:

 ΔΟΧΕΙΟ                                                                       ΟΓΚΟΣ        
Κουτάκι αναψυκτικού                                                  330 ML
Μικρό χάρτινο δοχείο από γάλα                                   500 ML
Μεγάλο χάρτινο δοχείο από γάλα                                2 L
Μικρό μπουκάλι νερού                                                0,5 L
Μεγάλο μπουκάλι νερού                                              1,5 L

 Σύγκρινε τον όγκο των δοχείων. Μπορείς να τα ταξινομήσεις αρχίζοντας με αυτό που έχει το μεγαλύτερο όγκο;

 Μεγάλο χάρτινο δοχείο από γάλα, μεγάλο μπουκάλι νερού, μικρό μπουκάλι νερού, μικρό χάρτινο δοχείο από γάλα και κουτάκι αναψυκτικού.

 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Ο όγκος είναι μία χαρακτηριστική ιδιότητα των υλικών σωμάτων η οποία μπορεί να μετρηθεί με τη βοήθεια κατάλληλου ογκομετρικού δοχείου

 ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
1.Παρατήρησε  τις εικόνες. Μπορείς να υπολογίσεις τον όγκο του βυθισμένου σώματος; 

 Πριν τη βύθιση του σώματος η ένδειξη του νερού είναι 300 ml. Όταν το σώμα έχει βυθιστεί μέσα στο  νερό η ένδειξη είναι 500 ml. Ο όγκος του σώματος θα είναι 200 ml.

 2. Τι μετράει η αντλία της  βενζίνης;
 Η αντλία της βενζίνης μετράει τον όγκο της βενζίνης σε λίτρα(L)

 3.  Ταξινόμησε  τα  δοχεία  σύμφωνα με τον όγκο τους.
 Το δοχείο με το αναψυκτικό έχει όγκο 1,5 L
 Το δοχείο με το γάλα έχει όγκο 2 L
  
Η ταξινόμηση των δοχείων γίνεται με εκείνο που έχει το μεγαλύτερο όγκο ως εκείνο με το μικρότερο:
1. Δοχείο με γάλα 
2. Δοχείο με αναψυκτικό
3. Δοχείο με ξινό νερό

ΦΕ2:ΜΑΖΑ

ΠΕΙΡΑΜΑ:

Στη συσκευασία κάθε προϊόντος αναγράφεται η μάζα του. Παρατήρησε τα προιόντα  που έχει φέρει ο δάσκαλος  σου στην τάξη και σημείωσε την μάζα τους στον πίνακα που ακολουθεί. Μην αμελήσεις να σημειώσεις και τη μονάδα μέτρησης

 ΠΡΟΙΟΝΤΑ:                                          ΜΑΖΑ:
Ρύζι                                                           500g
Ζάχαρη                                                       1kg
Γιαούρτι                                                    400g
Σοκολάτα                                                  100g
Πατατάκια                                                 120g
Βαμβάκι                                                    200g

ΠΕΙΡΑΜΑ:
Τοποθέτησε διάφορα από τα προιόντα που είναι σημειωμένα στον πίνακα της προηγούμενης σελίδας στο ζυγό σύγκρισης, έτσι ώστε αυτός να ισορροπεί. Πρότεινε τρεις διαφορετικούς τρόπους. Πότε ισορροπεί ο ζυγός; Πότε γέρνει προς μία μεριά;

Παρατήρηση:
Για να ισορροπεί ο ζυγός σύγκρισης πρέπει το άθροισμα των μαζών των σωμάτων στην αριστερή πλευρά να είναι ίσο με αυτό στη δεξιά  πλευρά.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η μάζα είναι μία χαρακτηριστική ιδιότητα των υλικών σωμάτων την οποία μετράμε με τη βοήθεια ενός οργάνου που λέγεται ζυγός. Ο ζυγός σύγκρισης ισορροπεί όταν οι μάζες των σωμάτων που μετράμε είναι ίσες.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
1. Γράψε τη συνταγή ενός γλυκού ή ενός φαγητού, σημειώνοντας δίπλα σε κάθε υλικό και τη μάζα που πρέπει να χρησιμοποιηθεί .

                                                ΓΑΛΑΚΤΟΜΠΟΥΡΕΚΟ        
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΕΜΑ:
400g φύλλο κρούστας, 150g βούτυρο τύπο Κερκύρας λιωμένο, 2L γάλα πλήρες, φλούδα από ένα λεμόνι, 6 αυγά, 650g ζάχαρη,250g βούτυρο τύπου Κερκύρας, 1 φλιτζάνι σιμιγδάλι ψιλό, 1 λοβό βανίλιας.
ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΡΟΠΙ:2 ½  ποτήρια ζάχαρη, 1 ½  ποτήρι νερό, 1 λοβός βανίλιας, χυμός από λεμόνι.

2. Παρατήρησε τις εικόνες. Ποιο σώμα έχει μεγαλύτερη μάζα σε κάθε περίπτωση;
Α. Ίσες μάζες.               Β. Το ψυγείο           Γ. Η τηλεόραση

3. Παρατήρησε τα προιόντα του πίνακα. Μπορείς να προτείνεις ένα τρόπο τοποθέτησης των προιόντων στο ζυγό, ώστε αυτός να ισορροπεί; Πρότεινε ένα συνδυασμό στον οποίο να χρησιμοποιείς όλα τα προιόντα του πίνακα

ΠΡΟΙΟΝΤΑ                                  ΜΑΖΑ
Φακές                                                 500g
Ζάχαρη                                                 1kg
Καφές                                                 100g
Ρύζι                                                    0.5kg
Μαρμελάδα                                         50g
Βαμβάκι                                               50g

Για να ισορροπήσει ο ζυγός πρέπει να τοποθετήσουμε στην αριστερή πλευρά του ζυγού : φακές, ρύζι, καφέ. Συνολικά η μάζα τους είναι=500g+500g+100g=1100g.Στο δεξί ζυγό πρέπει να τοποθετήσουμε: ζάχαρη, μαρμελάδα και βαμβάκι=1000g+500g+50g=1100g.Εφόσον και στις δύο πλευρές του ζυγού η μάζα των προϊόντων είναι ίση ο ζυγός ισορροπεί.


ΦΕ3:ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ

ΠΕΙΡΑΜΑ:
Η δασκάλα ή ο δάσκαλός σου έχει συγκεντρώσει διάφορα προϊόντα που όλα έχουν μάζα ένα κιλό. Σύγκρινε τον όγκο των προϊόντων . Ταξινόμησέ τα σύμφωνα με τον όγκο τους αρχίζοντας με αυτό που έχει το μεγαλύτερο όγκο.


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Ψωμί, βαμβάκι, αλεύρι, ζάχαρη


Τα κυβάκια  της επόμενης σελίδας είναι κατασκευασμένα από διάφορα υλικά και έχουν όλα τον ίδιο όγκο αλλά διαφορετική μάζα. Ταξινόμησέ τα σύμφωνα με τη μάζα τους αρχίζοντας με αυτό που έχει τη μεγαλύτερη μάζα.

Χρυσός, μόλυβδος, σίδηρος, αλουμίνιο, πάγος, ξύλο



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Για σώματα που έχουν τον ίδιο όγκο όσο μεγαλύτερη είναι η μάζα του σώματος τόσο μεγαλύτερη είναι η πυκνότητα.





ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:


1. Ποιο από τα δύο σώματα που σηκώνει το παιδί έχει μεγαλύτερη πυκνότητα;

Η πέτρα έχει μεγαλύτερη πυκνότητα γιατί έχει μεγαλύτερη μάζα ενώ έχει μικρότερο όγκο.

2. Γνωρίζεις σίγουρα την έκφραση «βυθίστηκε σα μολύβι». Παρατήρησε τα κυβάκια στο πάνω μέρος της σελίδας και διόρθωσε την φράση αυτή. Μπορείς να εξηγήσεις την απάντησή σου;

Η έκφραση βυθίστηκε σα μολύβι είναι λάθος, γιατί αν κοιτάξουμε τα κυβάκια ο χρυσός έχει ίσο όγκο με τα άλλα κυβάκια και μεγαλύτερη μάζα, δηλαδή έχει μεγαλύτερη πυκνότητα. Η έκφραση έπρεπε να λέγεται «βυθίστηκε σα χρυσός».




ΦΕ1:ΜΕΛΕΤΑΜΕ  ΤΑ  ΜΙΓΜΑΤΑ

ΠΕΙΡΑΜΑ: Ανακάτεψε σε τρία διαφορετικά ποτήρια τα υλικά που βλέπεις στις εικόνες. Σημείωσε δίπλα σε κάθε εικόνα την φυσική κατάσταση του μίγματος που προκύπτει.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:

Φασόλια: στερεή φυσική κατάσταση
Φακές: στερεή φυσική κατάσταση
Ρύζι: στερεή φυσική κατάσταση

Μίγμα: Το μίγμα βρίσκεται σε στερεή φυσική κατάσταση.



Νερό: υγρή φυσική κατάσταση
Αλάτι: στερεή φυσική κατάσταση

Μίγμα: Το μίγμα βρίσκεται σε υγρή φυσική κατάσταση.


Νερό: υγρή φυσική κατάσταση
Λάδι: υγρή φυσική κατάσταση

Μίγμα: Το μίγμα βρίσκεται σε υγρή φυσική κατάσταση




ΠΕΙΡΑΜΑ: Ανακάτεψε σε οκτώ διαφορετικά ποτήρια τα υλικά που βλέπεις σημειωμένα στον παρακάτω πίνακα. Παρατήρησε τα μίγματα που έφτιαξες. Σε ποια από τα μίγματα μπορείς να διακρίνεις τα συστατικά τους.



ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:

ΜΙΓΜΑ
Νερό με πιπέρι          ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ ΜΙΓΜΑΤΟΣ
Νερό με αλάτι           ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ
                                  ΜΙΓΜΑΤΟΣ
Νερό με ζάχαρη        ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ
                                  ΜΙΓΜΑΤΟΣ     
Οινόπνευμα με χώμα       ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ
                                          ΜΙΓΜΑΤΟΣ
Νερό με λάδι                    ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ
                                          ΜΙΓΜΑΤΟΣ
Νερό με οινόπνευμα        ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ
                                          ΜΙΓΜΑΤΟΣ
Οινόπνευμα με λάδι         ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ

ΜΙΓΜΑΤΟΣ
Νέφτι με λάδι: ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ  ΤΟΥ 
                         ΜΙΓΜΑΤΟΣ



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ετερογενές ονομάζεται ένα μίγμα στο οποίο μπορούμε να διακρίνουμε τα συστατικά του. Ομογενές μίγμα ή διάλυμα ονομάζεται ένα μίγμα στο οποίο δεν μπορούμε να διακρίνουμε τα συστατικά του.



ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:

1.Ποια από τα μίγματα του πίνακα είναι ομογενή και ποια ετερογενή; Μπορείς να απαντήσεις στην ερώτηση  στην αντίστοιχη στήλη;


ΜΙΓΜΑ
σόδα                      ομογενές
σαλάτα                  ετερογενές
λαδόξιδο               ετερογενές
μπίρα                     ομογενές
χυμός πορτοκαλιού        ετερογενές
τσάι                        ομογενές



2. Στην εικόνα  βλέπεις  τη φράση ανακινήστε, πριν ανοίξετε γραμμένη  στην  ετικέτα  από  ένα  σοκολατούχο  γάλα. Γιατί  είναι  απαραίτητη  η  υπόδειξη  αυτή;

Η  υπόδειξη  αυτή  είναι  απαραίτητη  γιατί  αυτό  το  μίγμα  είναι  ετερογενές. Έτσι  πρέπει  να  ανακινήσουμε  το  μπουκάλι  ώστε  να  ανακατευτεί , διαφορετικά  το  κακάο  θα  μείνει  στον  πυθμένα  του  ποτηριού.

 ΦΕ2: ΜΕΛΕΤΑΜΕ ΤΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ


ΠΕΙΡΑΜΑ
Γέμισε ένα ποτήρι κρασιού μέχρι τη μέση με νερό. Ρίχνε στο ποτήρι κοφτές κουταλιές ζάχαρη. Ανακάτευε καλά μετά από κάθε κουταλιά. Τι παρατηρείς;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Μπορεί να διαλυθεί ορισμένη ποσότητα ζάχαρης[10 κουταλάκια του γλυκού]. Αν ρίξω περισσότερη ποσότητα ζάχαρης , αυτή θα κατακαθίσει ως ίζημα στον πυθμένα του ποτηριού.




ΠΕΙΡΑΜΑ:
Γέμισε ένα ποτήρι κρασιού μέχρι τη μέση με κρύο νερό κι ένα άλλο με ζεστό νερό. Πρόσεξε να είναι η ποσότητα του νερού ίδια και στα δύο ποτήρια. Ρίχνε στο ποτήρι με το κρύο νερό κοφτές κουταλιές ζάχαρη , μέχρι να δεις ότι η ζάχαρη δε διαλύεται πια και μένει στο πυθμένα του ποτηριού. Ανακάτευε καλά μετά από κάθε κουταλιά . Πόσες κουταλιές ζάχαρη διαλύθηκαν στο κρύο νερό; Επανέλαβε τη διαδικασία χρησιμοποιώντας το ποτήρι με το ζεστό νερό. Πόσες κουταλιές ζάχαρη διαλύθηκαν στο ζεστό νερό;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Σε ζεστό νερό διαλύεται περισσότερη ποσότητα ζάχαρης απ’ ότι στο κρύο.




ΠΕΙΡΑΜΑ:

Γέμισε ένα ποτήρι κρασιού μέχρι τη μέση με νερό. Ρίχνε στο ποτήρι κοφτές κουταλιές αλάτι, μέχρι να δεις ότι το αλάτι δε διαλύεται πια και μένει στο πυθμένα του ποτηριού. Ανακάτευε καλά μετά από κάθε κουταλιά. Πόσες κουταλιές αλάτι διαλύθηκαν στο νερό; Επανέλαβε τη διαδικασία χρησιμοποιώντας ένα ποτήρι κρασιού γεμάτο μέχρι πάνω με νερό. Πόσες κουταλιές αλάτι διαλύθηκαν στο νερό;


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Όσο μεγαλύτερη ποσότητα νερού έχουμε τόσο περισσότερες κουταλιές αλάτι μπορούν να διαλυθούν.



Μπορείς να προτείνεις ένα πείραμα που θα σε βοηθήσει να απαντήσεις στο ερώτημα αυτό; Σημείωσε τα όργανα και τα υλικά που θα χρησιμοποιήσεις καθώς και την περιγραφή του πειράματος



ΟΡΓΑΝΑ-ΥΛΙΚΑ
2 ποτήρια  κρασιού
2 κουταλάκια
Ζάχαρη
Αλάτι
Νερό


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Γεμίζω και τα δυο ποτήρια μέχρι τη μέση με κρύο νερό. Στο ένα ποτήρι ρίχνω κοφτές κουταλιές αλάτι μέχρι αυτό να μη διαλύεται πια.  
Σημειώνω πόσες κουταλιές διαλύθηκαν. Επαναλαμβάνω την ίδια διαδικασία μα τη ζάχαρη στο δεύτερο ποτήρι.



ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Διαπιστώνουμε ότι η ζάχαρη διαλύεται περισσότερο από το αλάτι στην ίδια ποσότητα νερού και στην ίδια θερμοκρασία.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:


Η ποσότητα μιας ουσίας που μπορεί να διαλυθεί σε ένα διαλύτη είναι τόσο μεγαλύτερη, όσο μεγαλύτερη είναι η ποσότητα του διαλύτη . Στην ίδια ποσότητα διαλύτη μπορούν να διαλυθούν διαφορετικές ποσότητες από διαφορετικές ουσίες.



ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:


1. Και τα δύο ποτήρια περιέχουν αλατόνερο, το οποίο έχουμε ανακατέψει για αρκετή ώρα χρησιμοποιώντας ένα κουταλάκι. Ποια διαφορά παρατηρείς; Πώς ονομάζουμε το διάλυμα στο δεξί ποτήρι;

Στο πυθμένα του δεξιού ποτηριού έχει βυθιστεί αδιάλυτο αλάτι , έχει σχηματιστεί ίζημα και δεν μπορεί να διαλυθεί επιπλέον ποσότητα αλατιού.


2. Το νερό στα δύο ποτήρια έχει την ίδια θερμοκρασία. Σε ποιο από τα δύο ποτήρια μπορούμε να διαλύσουμε περισσότερο αλάτι; Μπορείς να εξηγήσεις την απάντησή σου;

Στο πρώτο ποτήρι, γιατί είναι πιο φαρδύ και έχει περισσότερο νερό.


3. Πού μπορούμε να διαλύσουμε περισσότερη ζάχαρη, στο κρύο ή στο ζεστό τσάι;

Στο ζεστό τσάι , γιατί όσο πιο υψηλή είναι η θερμοκρασία τόσο πιο εύκολα διαλύεται η ζάχαρη.




ΦΕ1:Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑ «ΠΡΟΣΩΠΑ»

Παρατήρησε τις παρακάτω εικόνες και συζήτησε με τη δασκάλα ή το δάσκαλό σου για τις διάφορες μορφές της ενέργειας. Μπορείς να εξηγήσεις τις διαφορετικές
Ονομασίες της ενέργειας;


ΧΗΜΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Είναι αποθηκευμένη μέσα σε υλικά σώματα και απελευθερώνεται κατά τις χημικές αντιδράσεις.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Οφείλεται στην κίνηση των ηλεκτρονίων. Η κίνηση των ηλεκτρονίων μέσα σε ένα καλώδιο ονομάζεται ηλεκτρικό ρεύμα. Το ηλεκτρικό ρεύμα μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια.

ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Είναι αποθηκευμένο στον πυρήνα των ατόμων και απελευθερώνεται όταν κάτω από ορισμένες και πολύ ειδικές συνθήκες  ο πυρήνας των ατόμων μεταβάλλεται(σχάση: πυρήνας με λιγότερα πρωτόνια)

ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ:
Ρέει από το ένα σώμα στο άλλο λόγο της διαφοράς θερμοκρασίας τους. Η θερμότητα ρέει πάντα από το θερμότερο στο ψυχρότερο σώμα.

ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Την έχουν τα σώματα όταν κινούνται.

ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Είναι η ενέργεια που περικλείει ένα σώμα είτε εξαιτίας της θέσης τους , είτε εξαιτίας μιας παραμόρφωσης που παθαίνει (π .χ ελατήριο)


ΦΩΤΕΙΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Η ενέργεια του φωτός.



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η ενέργεια ανάλογα με την προέλευσή της και τον τρόπο με την οποία τη χρησιμοποιώ διακρίνεται σε χημική ,ηλεκτρική ,πυρηνική ,θερμότητα ,κινητική ,δυναμική και φωτεινή.




ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:


1 .Ποια μορφή έχει η ενέργεια
. στη φιάλη του καμινέτου;

. στο κουρδισμένο ελατήριο του ρολογιού;
. σε μία μπάλα που κυλάει σε επίπεδο έδαφος;

. χημική ενέργεια
. δυναμική ενέργεια
. κινητική ενέργεια



2. Λύσε το σταυρόλεξο.

1. ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ
2. ΚΙΝΗΤΙΚΗ
3. ΕΝΕΡΓΕΙΑ
4. ΧΗΜΙΚΗ
5. ΦΩΤΕΙΝΗ
6. ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ
7. ΜΟΡΦΕΣ
8. ΠΥΡΗΝΙΚΗ
9. ΔΥΝΑΜΙΚΗ

ΦΕ2: Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΕΤΑΙ


Παρατήρησε τις παρακάτω εικόνες και σημείωσε τη μορφή της ενέργειας και πού είναι αποθηκευμένη σε κάθε περίπτωση.


1. βαρέλια πετρελαίου, χημική ενέργεια
2. η φιάλη αερίου είναι αποθήκη χημικής ενέργειας
3. τα ξύλα είναι πηγή χημικής ενέργειας
4. στο όργανο γυμναστικής: δυναμική ενέργεια
5. τεντωμένο τόξο: δυναμική ενέργεια
6. Οι μπαταρίες είναι πηγή χημικής ενέργειας

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Το πετρέλαιο, τα ξύλα, το όργανα γυμναστικής, το τεντωμένο τόξο και οι μπαταρίες είναι αποθήκες δηλαδή πηγές ενέργειας.





ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:1. Μπορείς να αναφέρεις μερικές συσκευές που λειτουργούν με ενέργεια, η οποία αποθηκεύεται σε μπαταρίες;

Ο φακός, το κομπιουτεράκι, τα ηλεκτρονικά  παιχνίδια, τα τηλεκατευθυνόμενα παιχνίδια, το τηλεκοντρόλ, το φορητό ραδιόφωνο κ. ά


2. Παρατήρησε τις εικόνες. Εντόπισε την αποθήκη ενέργειας και σημείωσε τη μορφή που έχει αποθηκευμένη ενέργεια σε κάθε περίπτωση.

1. πηγή ενέργειας καύσιμα:
Χημική ενέργεια

2. πηγή ενέργειας: μπαταρία
Χημική ενέργεια


3. πηγή ενέργειας: δεξαμενές με πετρέλαιο
Χημική ενέργεια

4.πηγή ενέργειας: το λυγισμένο κοντάρι
Δυναμική ενέργεια

5. πηγή ενέργειας: ξυπνητήρι
Δυναμική ενέργεια

6. πηγή ενέργειας: το ακίνητο νερό του φράγματος
Δυναμική(λόγω της θέσης του).


ΦΕ3:Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ΜΟΡΦΗ
                  

ΠΕΙΡΑΜΑ:

Τοποθέτησε το ελατήριο στο θρανίο σου και πίεσέ το με το χέρι σου έτσι , ώστε να συμπιεστεί. Μπροστά από το ελατήριο τοποθέτησε ένα μικρό μπαλάκι από χαρτί. Άφησε απότομα την άκρη του ελατηρίου που ακουμπάει στο χάρτινο μπαλάκι. Τι παρατηρείς;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Μόλις αφήσουμε το ελατήριο, αυτό τεντώνεται και σπρώχνει το χάρτινο μπαλάκι   μακριά.

ΠΕΙΡΑΜΑ:

Κατασκεύασε το κύκλωμα της εικόνας. Αποσύνδεσε την μπαταρία από το κύκλωμα. Τι παρατηρείς;


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Μόλις αποσυνδεθεί η μπαταρία από το κύκλωμα , το λαμπάκι σταματάει να  φωτίζει.



Παρατήρησε στις παρακάτω εικόνες τις συσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά. Σημείωσε τις αλλαγές στη μορφή της ενέργειας.



                                                    Μετατροπή ενέργειας

                                             Από ηλεκτρική ενέργεια
                                             Σε θερμότητα



                                                    Μετατροπή ενέργειας

                                            Από ηλεκτρική ενέργεια
                                           Σε κινητική ενέργεια



                                                    Μετατροπή ενέργειας

                                            Από χημική ενέργεια
                                            Σε θερμότητα
                                            Σε φωτεινή ενέργεια




ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Στην  καθημερινή μας ζωή χρησιμοποιούμε συσκευές, οι οποίες μετατρέπουν μία μορφή ενέργειας σε μία άλλη που μας είναι χρήσιμη.



ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:

  1. Παρατήρησε τις συσκευές στις εικόνες. Τι συμβαίνει με την ενέργεια, όταν χρησιμοποιούμε καθεμία από τις συσκευές αυτές;
Η ενέργεια των συσκευών μετατρέπεται από μία μορφή σε μία άλλη.


2.Παρατήρησε τις παρακάτω εικόνες και σημείωσε την αλλαγή στη μορφή της ενέργειας



                                 Μετατροπή ενέργειας:
                   Από χημική ενέργεια σε κινητική ενέργεια.



                                  Μετατροπή ενέργειας:
                     Από χημική ενέργεια σε θερμότητα.





ΦΕ5: ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ


Πόση ενέργεια χρειάζεσαι καθημερινά; Με τη βοήθεια της δασκάλας ή του δασκάλου σου ένωσε τις εικόνες με την ενέργεια που χρειάζεσαι για  καθεμιά δραστηριότητα.

Το κορίτσι που κοιμάται: 130 kJ την ώρα.
Το  αγόρι που διαβάζει: 150kJ την ώρα.
Το αγόρι που σηκώνει το χέρι του: 220 kJ την ώρα.
Το αγόρι που παίζει μπάλα: 1050 kJ την ώρα.
Το κορίτσι που πηγαίνει στο σχολείο: 300 kJ την ώρα.                                                                                                                                                                                        
Το κορίτσι που βλέπει τηλεόραση: 140 kJ       την ώρα.
                                                                             



Μπορείς να περιγράψεις  το πρόγραμμά σου για μία μέρα; Με βάση τα στοιχεία στην προηγούμενη σελίδα υπολόγισε την ενέργεια που χρειάζεσαι τη μέρα αυτή για τις δραστηριότητές σου.


Το πρωί είμαι στο σχολείο και παρακολουθώ το μάθημα 6 ώρες: 6 χ 220=1320 kJ. Στο σπίτι κάνω τα μαθήματά μου 5 ώρες: 5 χ 150=760 kJ. Στη συνέχεια περπατάω 1 ώρα:1 Χ 300=300 kJ. Μετά βλέπω τηλεόραση 1 ώρα: 1χ 140=140 kJ. Το βράδυ κοιμάμαι 10 ώρες: 10χ130=1300 kJ.             Συνολικά:1320+750+300+140+1300=3810 kJ,
χρειάζομαι καθημερινά.
                                                                       



Παρατήρησε τον πίνακα με το ενεργειακό περιεχόμενο διαφόρων τροφίμων. Ποια τρόφιμα περιέχουν περισσότερη και ποια λιγότερη  ενέργεια;


Περισσότερη ενέργεια: λάδι, βούτυρο, σοκολάτα
Λιγότερη ενέργεια: πράσινη σαλάτα, πορτοκάλια, μήλα                                                 `


Με βάση τα στοιχεία του πίνακα μπορείς να προτείνεις ένα συνδυασμό τροφίμων που να καλύπτει τις ανάγκες σου σε ενέργεια για μία μέρα; Μπορείς να αναφερθείς στο πρόγραμμα που πρότεινες στην προηγούμενη  δραστηριότητα.


ΠΡΩΙΝΟ:                                                                ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Αυγό                                                                        630 kJ.
Γάλα πλήρες                                                            290 kJ.
κορνφλέικς                                                               1587 kJ.
Βούτυρο                                                                   3010 kJ

ΣΥΝΟΛΟ:                                                                2507kJ


ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ:                                                   ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Πατάτες                                                                     335kJ
Λάδι                                                                          3870kJ
Πράσινη σαλάτα                                                       80kJ
Τυρί                                                                           1675kJ

ΣΥΝΟΛΟ:                                                                 10.092kJ


ΒΡΑΔΙΝΟ:                                                                  ΕΝΕΡΓΕΙΑ:
Γιαούρτι(10%)                                                             521kJ
Πορτοκάλια                                                                 190kJ
Μήλα                                                                           210kJ
Βούτυρο                                                                      3010kJ

ΣΥΝΟΛΟ:                                                                  3931kJ


Γενικό σύνολο ενέργειας για μία μέρα:            16.530kJ


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Οι άνθρωποι που κινούνται λίγο χρειάζονται λιγότερη ενέργεια και γι’αυτό πρέπει να τρώνε τροφές που είναι φτωχές σε ενέργεια, όπως τα λαχανικά, τα φρούτα, τα ψάρια και τα όσπρια. Επίσης πρέπει να αποφεύγουν το βούτυρο και το λάδι.



ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
1. Ποιος χρειάζεται περισσότερη ενέργεια: η γραμματέας ή ο κολυμβητής; Εξήγησε την απάντησή σου.

Περισσότερη ενέργεια χρειάζεται ο κολυμβητής γιατί κινείται πολλές ώρες και κουράζεται, ενώ η γραμματέας την περισσότερη ώρα κάθεται στο γραφείο της.



2. Τι θα συμβούλευες  ένα φίλο ή μία φίλη σου που κάνει καθιστική ζωή σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες;

Θα τη συμβούλευα να καταναλώνει μικρές ποσότητες τροφίμων και να γυμνάζεται.


3. Τι θα συμβεί, αν κάποιος, ενώ κινείται λίγο, καταναλώνει τροφές που περιέχουν πολλή ενέργεια;

Ενώ κάποιος κινείται λίγο δεν πρέπει να καταναλώνει τροφές με πολλή ενέργεια γιατί αποθηκεύονται στον οργανισμό και παχαίνει.



9 σχόλια:

  1. Η παρούσα ανάρτηση με τις λύσεις του βιβλίου συνεχίζεται σε παραπάνω ανάρτηση...(υπήρξαν προβλήματα στη δημοσίευση)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστω παρα πολυ για την σελιδα που εκανες.Βοηθεισες τα παιδια μου αφανταστα! Το μονο δυσαρεστο ειναι οτι τελειωνει στο Φ5. Θα σε παρακαλουσα εαν δεν μπορεις να δημοσιευσεις κι αλλα κανε μια ιδια σελιδα.Εαν κατανοήσεις τοτε θα σε ευχαριστησω διπλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. πότε θα δείξετε της άλλες λύσεις ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. την σελιδα 80 ποτε θα την κανειςςςς αντε βερεθηκαμμε σε περημενουμε και ξανα το ιδιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ!!! ΜΕ ΣΩΣΕΣ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή